Skönhetsideal?

Vad är det för någonting? Något som alla mer eller mindre är emot, men alla accepterar. Varför gör vi det?
Jag låg och tänkte på det här för inte alls länge sedan en kall dag hemma hos en mycket god vän. Precis som modet så är detta verkligen någonting som media ställt till med, iaf gjort en större grej av. Både mode och skönhetsideal har väll funnits sen kleopatra härskade över egypten, om inte bra mycket längre bak i tiden. Men vem är det som bestämmer vad som är generellt snyggt? Man blir ju påtryckt av TV-shop att du ska banta så mycket du bara orkar, tänker på en specefik reklam där, där det går en jättesöt tjej i en röd bikini med verkligen underbara former enligt mig. Men sen så trycker dom in en efterbild då hon är smal och vältränad. Varför förstöra henne så? Och om vi hoppar tillbaka en bra bit i tiden så var det ju finare att vara tjock vilket säkert skulle passa in bättre på mig. Jag har ju inte en sportsmössa bland dom där vältränade hunksen som ses som ögongodis. Men varför? Om jag skulle synas överallt, på afficher på stan, visa mig lite i TV, synas på internet. Då skulle ju jag vara idealet. Skulle hunksen fortfarande vara ögongodis då? Eller skulle det då bli snyggare per automatik i folks ögon att likna mig? Eftersom det är det man är van och se eftersom det sitter bilder på mig överallt? Och framförallt, är det inte insidan som ska räknas? Men lik förbannat får man höra "Kolla in den där jävla bruden! Vilken röv!" eller dylikt, och jag är helt med på noterna. Jag kollar, jag skiner upp och visar mitt manliga jag. Självklart kan jag bli tvärförbannad över detta beteende också, då man märker hur dom verkligen objektifierar människor, tjejer som killar som bara ser andra människor som sexobjekt. Och kan inte ens umgås med dom som vänner för att dom inte passar in i deras skönhetssalong.
Men samtidigt, när jag sitter ensam och tittar på flickor så är det främst ansiktet jag tittar på, det liksom ändras när man inte kommer i flock. Och efter att man börjat prata med personen i fråga kan det gå hur som helst, är personen ett svin så ser den ut där efter också. Man liksom hittar fler fel på en idiot än på någon som är go och rar.

Varför har media så mycket makt över människor?

Det här vill jag ska bli nästa ideal!

Kommentarer
Postat av: Malin

Fast om det där skulle bli nästa ideal, då skulle vi sjukliga ut... Varför inte se friska och glada ut bara ? :) Inge spinkevink och inte övertränad bara glad och frisk =)

2009-01-04 @ 12:43:22
URL: http://mallanmamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0