Dyslexi

Vad är dyslexi? Finns det verkligen en sjukdom som heter det?
Jag har tänkt på det här ett tag och det är många som säger att dom har läs och skrivsvårigheter, jag vet att jag har det. Men det är inte för att jag har någon hokuspokussjukdom i hjärnan. Utan jag var helt enkelt bara jävligt lat i skolan och orkade inte lära mig hur man stava. Jag vet inte vad långa eller korta vokaler är, eller vilka ord som ingår i pronomen.
Och jag har även vänner som säger att dom har dyslexi, syftar på en speciell människa som stavar som en jäkla kråka i alla sms hon skriver (tur att kontakten bröts med henne rätt kvickt). Men hon kanske var ordblind, men det var inte för att hon hade någon sjukdom. Hon var ju för fan genomdum på alla andra nivåer också. Kan det inte varit det som var anledningen? Att hon helt enkelt bara var dum?
Sen finns det såklart dom som tycker ord flyter ihop och dylikt, men det brukar oftast hjälpa med ett par glasögon eller linser. Vad jag vet.
Jag börjar bli riktigt nyfiken på det här, finns dyslexi på riktigt? Eller är det en påhittat sjukdom som helt enkelt bara finns för att vi ska känna oss bra över oss själva? Även om vi inte kan stava.
Om någon där ute med riktig dyslexi (alltså inte dum eller har synfel) kan berätta exakt vad som är felet med dom. Vad sjukdommen förändrar i deras syn på text. Skulle jag bli överlycklig, så hör gärna av er. :)


Kommentarer
Postat av: Victoria

Dyslexi är en en riktig sjukdom men som bara en läkare kan avgöra om du har eller inte. MEN det är VÄLDIGT många som säger att dom har det fast dom inte alls har det. Såna som du säger varit "lata" i skolan eller haft imlärningssvårigheter och kanske skäms över det, och därför säger att dom har dyslexi för att "försvara" sig. Dumt faktiskt... för det dumförklarar dom som har sjukdomen på riktigt.

Oj oj vad många inkägg jag var tvungen o kommentera nu asså :D haha men du tar upp intressanta saker :D

2009-03-10 @ 19:14:18
URL: http://sweetkaylee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0